Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility Seniorzy wraz z Uniwersytetem Przyrodniczym w Poznaniu zmieniają rynek żywności | Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu

Seniorzy wraz z Uniwersytetem Przyrodniczym w Poznaniu zmieniają rynek żywności

W tym roku po raz kolejny wielkopolscy seniorzy współpracowali z producentami żywności przekazując im swoje pomysły na nowe produkty żywnościowe i dania. W wyniku podobnej kooperacji w 2020r. wprowadzono na rynek sałatkę z buraka z kurkumą i imbirem i dodatkiem kolagenu „Burak na zdrowie” - produkt, którego ideę wypracowali seniorzy wraz z producentem ekologicznych przetworów owocowo-warzywnych „Folwark Wąsowo” oraz firmą biotechnologiczną Cofactor. Projekt „EIT Food RIS Consumer Engagement Labs” (Laboratoria Zaangażowania Konsumentów), w którym konsumenci 65+ opracowują koncepty produktowe dla przedsiębiorstw, jest finansowany przez EIT Food, agendę Komisji Europejskiej odpowiedzialną za innowacyjność sektora rolno-spożywczego.  

 

 

Projekt ma na celu pokazanie możliwości współdziałania konsumentów wraz z przedsiębiorstwami w celu urozmaicenia dostępnej na rynku oferty a przede wszystkim dostosowania jej do  zmieniających się potrzeb społeczeństwa. Projekt ma również wzmocnić przekonanie konsumentów, że każdy z nas może mieć wpływ, na żywność dostępną na rynku, a także na swoją dietę. W Polsce za realizację projektu odpowiedzialny jest Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu a ko-ordynacją projektu w skali międzynarodowej zajmuje się Uniwersytet Warszawski. „Laboratoria Zaangażowania Konsumentów stanowią ważny element realizacji misji Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu”- podkreśla kierownik projektu dr Anna Wielicka-Regulska i dodaje „w ten sposób chcemy tworzyć razem z konsumentami i przedsiębiorstwami odpowiedzialne społecznie innowacje”. 

 

W bieżącym roku seniorzy oprócz różnych propozycji dla przedsiębiorstw intensywnie dzielili się ze sobą wiedzą na temat różnych praktyk, które sprawdzają się w kuchni i w diecie. Jednym z efektów tegorocznych warsztatów były dania wegańskie. Dieta Polaków jest bogata w mięso. Konsumpcja mięsa systematycznie wzrastała w ostatnich latach. Jak wynika z badań naukowych wysoka konsumpcja wyrobów mięsnych sprzyja chorobom krążenia oraz nowotworowym, dlatego kraje rozwinięte powinny dążyć do ograniczenia spożycia mięsa. 

 

Seniorzy świetnie poradzili sobie z zadaniem skomponowania diety roślinnej mimo, że w większości były to osoby jedzące mięso. W propozycjach znalazły się m.in. gołąbki wegańskie, zupa krem z zielonych warzyw, ciasteczka owsiane, orientalny kapuśniak na bazie Kimchi,  placuszki z cukinii i marchewki, a także flaczki z boczniaków i różne sałatki. „Jako organizatorzy warsztatów  jesteśmy pod wyrażeniem kreatywności osób 65+. To wyróżniająca się grupa, która świetnie ze sobą współpracuje” – podsumowuje projekt ekspert w zakresie zrównoważonej konsumpcji dr inż. Elżbieta Goryńska-Goldmann.

 

Pracownicy Uniwersytetu Przyrodniczego przeprowadzili również serię spotkań z przedstawicielami przetwórców żywności, producentów opakowań a także detalistów, podczas których rozmawiali o możliwej ko-operacji i wymianie wiedzy między różnymi podmiotami, które mogą dostarczać inspiracji przy opracowaniu nowych produktów. Szczególną uwagę zwrócili także na rolę konsumentów, którzy w większości przypadków, choć nie są ekspertami, mogą znacząco pomóc przedsiębiorstwom w kształtowaniu atrakcyjnej i korzystnej dla ich zdrowia oferty rynkowej. Dr Michał Gazdecki, który specjalizuje się w rynku rolno-spożywczym twierdzi „dialog konsumentów z przetwórcami i współprojektowanie produktów żywnościowych to rzadka praktyka na rynku. Mamy nadzieję, że ten projekt przygotuje konsumentów i przedsiębiorstwa do nawiązania stałej relacji”.

 

Jako podsumowanie działań w 2021r. w dniu 16 listopada odbyła się konferencja online, w której wzięli udział przedstawiciele przedsiębiorstw, organizacji rządowych i uczelni oraz sami konsumenci. Wtedy też konsumenci 65+, którzy brali udział w warsztatach zaprezentowali efekty swojej pracy i podzielili się swoimi doświadczeniami z uczestnictwa w projekcie. „Konferencja była świetną okazją, aby zwrócić uwagę na rosnące znaczenie grupy konsumentów 65+ na rynku żywności, na ich oczekiwania wobec producentów jak i na potencjał kreatywny, jaki drzemie w tej grupie”- komentuje mgr Paulina Wiza, współorganizatorka wydarzenia.

 

Dodatkowe informacje na temat międzynarodowego projektu EIT Food RIS Consumer Engagement Labs są dostępne na stronie internetowej pod adresem: http://timo.wz.uw.edu.pl/cel/

 

  

 

dr Anna Wielicka-Regulska
dr inż. Elżbieta Goryńska-Goldmann
Wydział Ekonomiczny UPP

WYDZIAŁY