Dla dorosłego człowieka, zdrowego, w pełni sił, który nie potrzebuje wsparcia w doświadczaniu rzeczywistości, dostępność jest najczęściej niezauważalna. Jednak dla wielu osób, czasowo bądź trwale dotkniętych różnorodnymi trudnościami dostępność warunkuje możliwość samodzielnego, niezależnego funkcjonowania i udziału w różnych sferach życia. Jedną z tych sfer jest edukacja.
Do osób niepełnosprawnych… …zalicza się te osoby, które mają długotrwale naruszoną sprawność fizyczną, umysłową, intelektualną lub w zakresie zmysłów, co może, w oddziaływaniu z różnymi barierami, utrudniać im pełny i skuteczny udział w życiu społecznym, na zasadzie równości z innymi osobami.
Art. 1 Konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych
Do tej pory na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu:
- powołano w 2016 roku Pełnomocnika Rektora ds. Osób Niepełnosprawnych,
- proces rekrutacji dostosowywano do potrzeb osób z niepełnosprawnościami,
- wprowadzano formy dostosowania procesu kształcenia do potrzeb osób z niepełnosprawnościami,
- minimalizowano w miarę dostępnych środków bariery architektoniczne ograniczające udział osób z niepełnosprawnościami w życiu społeczności akademickiej,
- uwzględniono zapisy o wyrównywaniu szans osób z niepełnosprawnościami w dostępnie do edukacji w oficjalnych dokumentach uczelni (statut UPP, Regulamin Studiów UPP).
Dostrzegamy potrzebę dalszych działań na rzecz wyrównywania szans edukacyjnych studentów z niepełnosprawnościami w dostępie do kształcenia na poziomie wyższym. Dlatego stworzyliśmy plan działań w ramach inicjatywy Uczelnia dostępna finansowanej z Funduszy Europejskich - Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER)
Dzięki uzyskanym środkom finansowym, Uniwersytet Przyrodniczy ma możliwość jeszcze bardziej dostosować swoje środowisko fizyczne, procedury, strukturę organizacyjną, wdrożyć usługi specjalistyczne i wsparcie edukacyjne dla osób z niepełnosprawnościami oraz zadbać o podniesienie świadomości i kompetencji kadry w tym zakresie.
Plany związane z realizacją projektu obejmują m.in.:
- audyt dostępności architektonicznej,
- zakup systemu oznakowania przestrzennego uczelni,
- założenie pętli indukcyjnych w salach,
- audyt strony internetowej i jej dostosowanie,
- zakup oprogramowania do wsparcia e-learningu
- audyt kierunków,
- zaangażowanie asystentów osób z niepełnosprawnością
- indywidualne konsultacje metodyczne dotyczące prowadzenia zajęć,
- cykl szkoleń podnoszących świadomość kadry uczelni.
Wartość projektu: 3 759 427,32 zł
Wkład Funduszy Europejskich: 3 646 644,43 zł
O kolejnych krokach we wdrażaniu inicjatywy Uczelnia dostępna będziemy członków naszej społeczności akademickiej informować na bieżąco.
dr Magdalena Maćkowiak
Centrum Wsparcia i Rozwoju UPP