Polska dieta roślinnieje

Wersja do wydrukuWersja do wydruku

Z okazji listopadowego Miesiąca Wegańskiego Uber Eats przeanalizował zamówienia z ostatnich trzech lat, aby poznać roślinne trendy w Polsce. Według danych firmy w ciągu ostatnich trzech lat liczba zamówień wegańskich potraw w naszym kraju wzrosła aż pięciokrotnie.

„Zainteresowanie dietą roślinną sukcesywnie rośnie, zarówno na świecie, jak i w naszym kraju” – komentuje wyniki dr inż. Przemysław Kowalczewski z Katedry Technologii Żywności Pochodzenia Roślinnego Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. „Pandemia i ograniczenia z nią związane spowodowały, że wielu Polaków coraz chętniej zamawia dania na wynos i z dostawą do domów. Analiza światowych danych z Google Trends pokazuje, że popularność weganizmu jest najwyższa w historii, przewyższając wcześniejszy rekord wszech czasów odnotowany w 2019 r. Patrząc z perspektywy, weganizm jest teraz dwa razy bardziej popularny niż zaledwie pięć lat temu i nie wykazuje żadnych oznak spowolnienia” - dodaje.

 

Dane opublikowane przez Uber Eats, który przeanalizował realizowane zamówienia z ostatnich lat, jasno wskazują, że weganizm staje się coraz bardziej popularny. Zainteresowanie daniami roślinnymi w Polsce wrosło pięciokrotnie! To sprawia, że Polska plasuje się na drugim miejscu w Europie pod względem zamawianych dań roślinnych. Według Uber Eats podczas pandemii ponad 40 proc. Polaków zmieniło swoje zwyczaje żywieniowe. Co czwarty Polak ograniczył jedzenie mięsa oraz wprowadził jego roślinne zamienniki. Trend ten widoczny był na platformie, gdyż w marcu liczba wyszukiwań dań wegańskich była o jedną trzecią wyższa niż w styczniu tego roku. Zainteresowanie weganizmem widoczne jest też w pozostałych częściach Europy. 

 

„Nie bez znaczenia jest także zauważalny trend do poszukiwania przez Polaków nowości kulinarnych i coraz bardziej rosnąca świadomość dotycząca kosztów środowiskowych (zapotrzebowanie na wodę, produkcja gazów cieplarniach itd.) produkcji mięsa, ale także chęć ograniczania cierpienia zwierząt. Z drugiej strony także producenci żywności oraz lokale gastronomiczne zmieniają profile produkcyjne wychodząc naprzeciw osobom na diecie roślinnej. Zwiększająca się dostępność alternatywnych do mięsa produktów ułatwia włączenie ich do naszej diety” – tłumaczy  dr inż. Przemysław Kowalczewski. Potwierdzają to także dane opublikowane przez GUS w raporcie „Rolnictwo 2019”, które wskazują na mniejsze spożycie mięsa w 2019 roku (do roku ubiegłego). Ponadto, 4 na 10 ankietowanych wyraźnie wskazało, że zamierza zmienić swoje zwyczaje żywieniowe i częściej sięgać po produkty roślinne.

 

Iwona Cieślik
Rzeczniczka prasowa UPP